کارشناس فنی محصول کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ تاریخ انتشار

سازمان‌هایی که دوست دارند نمایش سازمانی و تجربه مدیریتی گسترده‌ای را داشته باشند به کارشناسی به‌نام مدیر محصول نیاز دارند. یک مدیر محصول (Product Manager) ضمن آن‌که با تمامی بخش‌های یک سازمان در تعامل است، به شکل ویژه‌ای روی یک یا چند صنعت و گروهی از مشتریان متمرکز می‌شود تا بازار سازمان را گسترش دهد. وظیفه اصلی یک مدیر محصول این است که نیازها و چالش‌های مشتریان را شناسایی کند و با تحلیل آن‌ها بینشی به دست آورد که در نهایت به ایده‌هایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه محصول جدید یا بهبود محصول فعلی منجر می‌شود. کاری که یک مدیر محصول انجام می‌دهد این است که طرح‌های کسب‌وکار و برنامه‌های تجاری را با هدف جذب سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند و زمانی‌که این طرح‌ها و برنامه‌ها تایید شدند، با تیم‌های مهندسی، تحقیق و توسعه تماس برقرار می‌کند تا نیازها شناسایی شوند تا ایده به محصولی کارآمد تبدیل شود. زمانی که محصول از مراحل توسعه عبور کرد، در ادامه مدیر محصول به آماده‌سازی سازمان برای بازاریابی، فروش و پشتیبانی از محصول کمک می‌کند. 

کارشناس فنی محصول کیست؟

کارشناس فنی محصول فردی است که نیازمندی‌های بازار و بسته‌بندی امکانات در انتشارهای مختلف محصول را تعریف می‌کند. این نقش در ارتباط نزدیک با مدیران پروژه‌های نرم‌افزار، سرپرستان توسعه، معماران محصول و مشتریان کلیدی است. برای این نقش زمینه‌ فنی قوی نیاز است. در مدت زمان حیات یک محصول، نظارت بر عملکرد و پیشنهاد تغییر قیمت یا تبلیغات برای مقابله با تمهیدات رقبا و ارتباط با مشتریان با هدف شناسایی پیشرفت‌های بالقوه از وظایف اصلی یک مدیر محصول است. زمانی که مدیر محصول اطلاعات را جمع‌آور کرد در ادامه پیشنهاد توقف تولید محصول و ارائه جایگزینی برای محصول یا ارتقا قابلیت‌های یک محصول را می‌دهد. 

یک کارشناس فنی محصول چه مسئولیت‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین محصولات یک کارشناس فنی محصول یا مدیر فنی محصول به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • ارائه یک پروپوزال یا مورد تجاری (Business Case) که راه را برای خلق محصولات جدیدتر هموار می‌کند. 
  • سفارش محصولات جدید به واحد تولید گروه براساس خواسته و نیاز مشتری در قالب مدل‌های مناسب، مانند مدل کسب و کار (Business Model).
  • تحلیل و مرور نیازمندی‌ها که در این زمینه لازم است با تیم تولید در ارتباط با تهیه اسناد همکاری لازم را داشته باشد. 
  • ارزیابی نیازها و خواسته‌های مشتریان در ارتباط با محصولات موجود و ارائه این بازخوردها در نسخه‌های بعدی تا نظر مساعد مشتریان را به همراه داشته باشد. 
  • ارزیابی درخواست مشتریان برای تغییر در محصولات موجود.
  • کارشناس فنی محصول باید در طول زمان پروژه‌ تولید، پایش و مراقبت از آن‌را بر عهده بگیرید.
  • کارشناس فنی محصول باید محصول را براساس نیازمندی‌های توافق شده با تولید تحویل بگیرید.
  • کارشناس فنی محصول باید توانایی توسعه یک طرح کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول جدید یا فعلی را داشته باشد. علاوه بر این داشتن مدرک در حوزه کسب‌وکار و به ویژه MBA در این زمینه راهگشا هستند. 
  • کارشناس فنی محصول باید در تهیه طرح عرضه‌ محصول و اجرای کار همکاری کنید.
  • کارشناس فنی محصول باید در فروش و استقرار محصول جدید برای چند مشتری اول مطابق طرح عرضه همکاری کنید.
  • کارشناس فنی محصول باید نیروهای پشتیبانی فنی، مهندسی فروش و بازاریابی را برای محصولات جدید آموزش دهید.

کارشناس یا مدیر محصول، مدیر پروژه نیست

درست است در انجام وظایف مدیریت محصول، هماهنگی متقابل گروهی زیادی وجود دارد، اما نباید شغل مذکور را با شغل مدیر پروژه اشتباه بگیریم. مدیر پروژه فردی است که مسئولیت هماهنگی و هدایت تیم‌ها برای کار روی طرح‌های موقت و خاص را عهده‌دار است، در حالی که مدیر محصول محصولاتش را از یک طرح کسب‌وکار یا چشم‌انداز مدیریتی آغاز می‌کند. مدیر پروژه از استاندارد‌های صنعتی و شیونامه‌های صدور گواهینامه برای پیشبرد کارهای خود استفاده می‌کند، در حالی که مدیر محصول رسمیت کمتری در ارتباط با پایه‌های نصعتی دارد. 

یک کارشناس فنی محصول به چه مهارت‌های تخصصی نیاز دارد؟

به‌طور معمول، سازمان‌ها از یک کارشناس فنی محصول انتظار دارند که حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در گرایش‌های حسابداری، بازرگانی، مدیریت صنایع یا مهندسی صنایع را داشته باشد. از جمله مهارت‌های عمومی که این فرد باید داشته باشد باید به پیگیری، علاقه‌ به کارتیمی، قابلیت برقراری ارتباط موثر با دیگران، توانایی مذاکره و تسلط بر زبان انگلیسی اشاره کرد. در ارتباط با مهارت‌های تخصصی نیز باید به تسلط بر حداقل دو نرم‌افزار کاربردی، تسلط بر تحلیل و طراحی نرم‌افزار، تسلط بر فرایند تولید نرم‌افزار، آشنایی کامل با مفاهیم برنامه‌نویسی و تولید نرم‌‌افزار،  آشنایی کامل با مفاهیم پایگاه‌های اطلاعاتی و آشنایی کامل با نرم‌افزارهای پایه اشاره کرد. برای آن‌که بتوانید به یک مدیر یا کارشنا فنی محصول موفق تبدیل شوید باید از مسی‌های شغلی مشخصی کار خود را آغاز کنید که از آن جمله باید به مهندسی، تحقیق و توسعه، مدیریت کیفی یا عملیاتی، پشتیبانی فنی، ارتباطات بازاریابی، پشتیبانی مشتریان و پشتیبانی فروش اشاره کرد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg